محصولات

انکودر چیست

انکودر چیست - 5.0 out of 5 1 based on 1 vote

انکودر چیست؟


انکودر وسیله حسگری است که بازخورد را ارائه می دهد. انکودرها حرکت را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند که توسط برخی از دستگاه های کنترل در سیستم کنترل حرکت ، مانند شمارنده یا PLC قابل خواندن است. انکودر سیگنال بازخورد می فرستد که می تواند برای تعیین موقعیت ، تعداد ، سرعت یا جهت استفاده شود. انکودر نام قطعه ای ایست که با چرخش شفت آن در خروجی به شما پالس میدهد. به طور کاملتر، انکودر حسگری است که به محور چرخ دنده یا موتور وصل می شود و میتواند میزان چرخش را اندازه گیری کند و با اندازه گیری میزان چرخش می توانید جا به جایی سرعت، شتاب، یا زاویه چرخشی را تعیین کنید.

 

انکودر چگونه کار می کند؟


انکودر وسیله ای است که جهت خروجی در پالس استفاده می شود و برای اندازه گیری جابه جایی از یک نقطه به نقطه ی دیگر این نوع انکودر در سایزها و ابعاد مختلف با دقتهایی متفاوت ساخته می شود. انکودر حسگری است که زاویه چرخش یا تغییر مکان خطی را تشخیص می دهد. انکودرها در دستگاههایی مورد استفاده قرار می گیرند که نیاز به کار با سرعت بالا و دقت بالا دارند.

جهت مشاهده محصولات اینورتر گروپ کلیک نمایید.

شماره تماس: 02133999115

 

 

 

عملکرد انکودر به چه صورت است؟



انکودرها در ماشین آلات برای بازخورد و کنترل حرکت استفاده می شوند. به بیان ساده تر ، انکودر یک وسیله سنجش است که بازخورد را ارائه می دهد. انکودر حرکت مکانیکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند که توسط یک نوع دستگاه کنترل در سیستم کنترل حرکت مانند یک پیشخوان یا PLC قابل خواندن است. انکودر یک سیگنال بازخورد ارسال می کند که می تواند برای تعیین موقعیت ، تعداد ، سرعت یا جهت مورد استفاده قرار گیرد. دستگاه کنترل می تواند از این اطلاعات برای ارسال دستورالعمل برای یک عملکرد خاص استفاده کند.

 

انواع انکودر:


انکودرها در دسته های زیر تقسیم می شود:

انکودر نسبی
به این صورت که یک گیرنده و فرستنده مادون قرمز در دو طرف چرخ شیاردار قرار می گیرد. در این نوع از انکودرها صرفا موقعیت نسبی جسم چرخنده نسبت به موقعیت اولیه اندازه گیری می شود و نمی توان جهت چرخش را مشخص کرد.

انکودر افزایشی
در این نوع انکودرها از دو فرستنده و گیرنده مادون قرمز در دو طرف چرخ شیاردار با فاصله مشخص استفاده می شود بنابراین با چرخش چرخ ما دو پالس خروجی داریم که با یکدیگر اختلاف فاز دارند و براساس آن می توان جهت چرخش را نیز مشخص نمود. به طور مثال اگر از این انکودر در رباتی استفاده شده یاشد و لحظه ای برق قطع شود، پس از اتصال دوباره برق ربات باید از نقطه صفر دوباره شروع به کار کند.

 

تفاوت بین انکودر مطلق و افزایشی چیست؟

 

انکودر چرخشی که به آن انکودر شافت نیز گفته می شود ، وسیله ای الکترو مکانیکی است که موقعیت زاویه ای یا حرکت شافت یا محور را به سیگنال های خروجی آنالوگ یا دیجیتال تبدیل می کند. انکودر چرخشی دو نوع اصلی دارد: مطلق و افزایشی. خروجی یک انکودر مطلق موقعیت شفت فعلی را نشان می دهد ، و آن را به یک مبدل زاویه ای تبدیل می کند. خروجی یک انکودر افزایشی اطلاعات مربوط به حرکت شافت را فراهم می کند ، که به طور معمول در جای دیگر به اطلاعاتی مانند موقعیت ، سرعت و فاصله پردازش می شود.

 

 

کاربرد انکودر:

 

انکودرها کاربردهای گسترده ای دارند مانند:
کنترل سرو یا اینورتر (servo or VFD control)
اندازه گیری (measuring)
شمارش (counts)
که جزءکاربردهای حلقه بسته (closed loop) است.
معمولا انکودرها از نوع نوری می باشند و یک فرستنده و یک گیرنده مادون قرمز در دو سمت یک جسم میکانیکی چرخنده (دیسک شیاردار) قرار می گیرند و پالسهای الکتریکی تولید می کنند.

 

اصل کار انکودر چیست؟


در حال حاضر ، نمونه ای از انکودر افزایشی ، نوع نوری از پرتوی نوری استفاده می کند که از طریق دیسکی عبور می کند که دارای خطوط مات در یک الگوی خاص است ، تا حدودی مانند بلندگوهای چرخ. در طرف دیگر دیسک یک دستگاه سنجش عکس قرار دارد که تفسیر نور را بر اساس الگوی دیسک ، تصویر یک شاتر ، مسدود کردن و رفع انسداد نور را انجام می دهد. سپس پالس های نور از طریق خروجی انکودر به سیگنال الکتریکی تبدیل می شوند تا به پردازنده ارسال شوند.

جهت مشاهده محصولات اینورتر گروپ کلیک نمایید.

برای خرید انکودر با شماره های زیر تماس بگیرید.

021-33999115

021-33999719

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

طراحی و پیاده سازی M.A