محصولات

خرید پنل خورشیدی ایرانی

خرید پنل خورشیدی ایرانی - 4.0 out of 5 1 based on 2 votes

 اینورترگروپ فروشنده و مجری انواع پنل های خورشیدی اعم از پنل خورشیدی ایرانی با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت میباشد. درصورتی که هرگونه نیاز به مشاوره برای راهنمایی پیاده سازی سیتسم های خورشیدی خود دارید با مشاوران ما تماس بگیرید : 

شماره تماس: 02133999115

 در ادامه به معرفی انرژی تجدید پذیر در ایران میپردازیم : 

1. معرفی بخش انرژی تجدید پذیر

بخش تولید انرژی خاورمیانه تحت تأثیر سوختهای فسیلی با قیمت پایین است که می توانند مسائل اقتصادی و زیست محیطی را مطرح کنند. در حال حاضر ، استفاده از انرژی تجدید پذیر توجه سیاسی را به خود جلب می کند و بسیاری از کشورهای خاورمیانه اهداف بلندپروازانه و قابل تجدیدپذیر را ، به ویژه با توجه به افزایش برق و تقاضا در منطقه ، در دستور کار خود قرار می دهند. ایران نیز از این روند مستثنی نیست. ایران از نظر مصرف سرانه انرژی بسیار بالایی دارد (برای خاورمیانه 80 درصد بالاتر از حد متوسط). این به دلیل سطح بالای یارانه در مصرف انرژی و سوخت برای مصرف کنندگان و مشاغل است که باعث ایجاد مصرف انرژی کارآمد نمی شود. ایران پس از تحریم فرصت های قابل توجهی را برای شرکت هایی که به دنبال ورود به بخش انرژی تجدید پذیر ایران هستند ، فراهم می کند.

بدیهی است ، قابلیت ورشکستگی و ثبات رژیم در ایران مورد توجه اصلی سرمایه گذاران تجدید پذیر خواهد بود ، هم افرادی که به دنبال تأمین مالی از طریق بدهی هستند و هم افرادی که به دنبال اطمینان از این هستند که پروژه ها قادر به جذب سرمایه کافی برای توسعه باشند. ما در این مقاله ملاحظات اساسی در رابطه با PPA و رژیم موجود ارائه کرده ایم. تعدادی از ملاحظات بیشتر نیز مطرح می شود ، چه براساس مبنای خاص پروژه / سرمایه گذار و بسته به ساختار بودجه ای که انتخاب شده است. در حالی که برخی رژیم را غیرقابل پرداخت اعلام کرده اند ، اگر مقداری از برنامه در ایران تحقق یابد ، مؤسسات ایرانی را ملزم به همکاری با پروژه های اولیه می کند تا به شکل گیری رویکردهایی کمک کنند که این منابع تأمین مالی بتوانند وارد بازار شوند. این یک فرایند یادگیری رایج است که در تعدادی از بازارهای در حال توسعه طی شده است. ما خوشحال می شویم که دانش خود را درباره زمینه های گسترده تر ، تجزیه و تحلیل دقیق تر شرایط PPA ، مسائل مربوط به تأمین اعتبار بیشتر و پیامدهای رژیم برای یک پروژه خاص مورد بحث قرار دهیم.

2. بخش انرژی تجدید پذیر امروز

در تابستان امسال ، میزان مصرف برق ایران به اوج ظرفیت تولید خود رسیده است (کمی بیش از 51 گیگاوات). بخش برق ایران در سال های آینده با کمبود مواجه خواهد شد زیرا انتظار می رود تقاضای برق ایران 6 درصد در سال رشد کند اما رشد در ظرفیت تولید آن فقط به یک سوم از این مقدار محدود می شود. در حال حاضر ایران فقط 0.2٪ از انرژی خود را از منابع تجدید پذیر تولید می کند. بخش انرژی تجدید پذیر شامل عمدتا باد (53.88 مگاوات) ، زیست توده (13.56 مگاوات) ، خورشیدی (0.51 مگاوات) و نیروگاه برق (0.44 مگاوات) است.

جغرافیا و اقلیم ایران برای انواع مختلف فناوری انرژی تجدیدپذیر بسیار مناسب است. استان های جنوبی ایران مکانی ایده آل برای پروژه های خورشیدی است زیرا از آنجا که در تابستان خورشید قرار دارد و از تابش خورشید بالا (تابش اسمی مستقیم تا 5.5 کیلو وات ساعت در متر مربع در روز) و به طور متوسط   300 روز آفتابی در سال استفاده می شود ، قرار دارد. علاوه بر این ، این کشور همچنین توانایی تولید 1.4 گیگاوات نیروگاه بادی را دارد زیرا در منطقه ای با فشار کم احاطه شده با مناطق تحت فشار زیاد قرار دارد و در تابستان و زمستان در کریدور اصلی هوا بادها است.

دولت ایران در تلاش است تا از استفاده از هیدروکربن ها به عنوان منبع تولید برق دور شود. این باعث می شود نفت و گاز برای صادرات آزاد شود و تولید برق با هزینه به مراتب بیشتر شود. سیاست گذاران ایران پتانسیل بخش انرژی های تجدید پذیر را به رسمیت شناخته اند و برای بهره برداری از آن گام برداشته اند. دولت ایران در پنجمین برنامه توسعه خود (2010 تا 2015) اعلام کرد قصد دارد 5،000 مگاوات انرژی تجدیدپذیر را با ارائه مشوق هایی مانند حداقل نرخ تعرفه به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش نصب کند. این هدف برای دستیابی به کشوری که بخش انرژی تجدیدپذیر در مراحل ابتدایی خود قرار دارد ، بسیار بلند پروازانه است. تحریم های بین المللی همچنین عامل مهمی در عدم تحقق این هدف در ایران بود. دولت ایران هم اکنون در برنامه ششم توسعه خود (2016 تا 2020) هدف جدیدی را تعیین کرده است که امسال توسط مجلس تصویب خواهد شد که در این دوره شاهد نصب ظرفیت تجدیدپذیر 5،000 مگاوات در این دوره و همچنین برنامه هایی برای 2500 اضافی خواهید بود. MW تا سال 2030. شرکت تولید برق ، انتقال ، توزیع و مدیریت ایران (TAVANIR) تخمین می زند ظرفیت انرژی تجدیدپذیر ایران قادر است 10٪ از انرژی مورد نیاز کشور را طی 5 سال تأمین کند.

فریب بخش انرژی تجدید پذیر ایران را می توان در سرمایه گذاری هایی که پس از برداشته شدن تحریم ها در این بخش انجام داده اند ، دید. تعدادی پروژه مزرعه خورشیدی و بادی وجود دارد که PPA را امضا کرده اند ، از جمله یک مزرعه بادی 48 مگاوات در جنوب غربی ایران ، 1.250 مگاوات نیروگاه خورشیدی که در مکان های مختلفی در سراسر ایران (از جمله 500 مگاوات در نزدیکی تهران) ساخته می شود ، یک گیگاوات است. پارک خورشیدی در استان خوزستان توسط کنسرسیومی از شرکت های ایرانی ، هندی و کره جنوبی و یک کارخانه خورشیدی 50 مگاوات در جزیره قشم ساخته می شود که توسط یک شرکت ایتالیایی ساخته می شود. علاوه بر این ، یک شرکت دانمارکی از ساخت تأسیسات توربین های بادی در ایران خبر داده و یک شرکت اسپانیایی 18 ماه قرارداد برای ارائه خدمات فنی به سازمان انرژی های تجدید پذیر ایران ("SUNA") امضا کرده است. رئیس وزارت نیرو (وزارت امور خارجه) اخیراً اظهار داشت كه ایران در نظر دارد 1000 مگاوات باد و به اندازه 3000 مگاوات پروژه های خورشیدی را مناقصه كند. این روند اواخر امسال آغاز می شود و طی چند مرحله انجام می شود.

۳. چارچوب نظارتی تجدید پذیر

وزارت معدن ایران ، تأسیس در سال 1975 ، اصلی ترین نهاد مسئول تنظیم و اجرای سیاست های برق ، انرژی تجدید پذیر ، آب و فاضلاب در ایران است. وزارت امور خارجه TAVANIR را برای مدیریت و نظارت بر فعالیت های دولت در زمینه بهره برداری و توسعه صنعت برق تأسیس کرد. این شامل شرکت های مختلف برق منطقه ای و همچنین SUNA می شود.

SUNA ، تاسیس در سال 1996 ، در ابتدا تنها مسئولیت ارزیابی بخش انرژی بالقوه تجدیدپذیر ایران و تلاش برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی با ضمانت برای خرید هر انرژی تجدید پذیر تولید شده بود. اما امروز مسئولیت های سونا افزایش یافته است و شامل فعالیت به عنوان مرجع تنظیم کننده برای تدوین سیاست ها ، صدور مجوز برای پروژه های تجدید پذیر و ورود به توافق نامه خرید برق ("PPA") با توسعه دهندگان است. دولت در سالهای اخیر سیاست ها و سازوکارهای قانونی را برای حمایت از بخش انرژی تجدید پذیر و تشویق توسعه دهندگان خصوصی برای سرمایه گذاری معرفی کرده است. این شامل:

- مصوبه وزیران کابینه شماره H 52375 T / 153440 - بازخورد خوراک در نرخ های تعرفه (فوریه 2016) و دستورالعمل از وزیر انرژی با شماره 95/14273/30/100 (مه 2016) ، که مبانی قانونی را ارائه می دهد. SUNA برای امضای PPA بلند مدت با تولید کنندگان انرژی تجدید پذیر؛

- بودجه خرید برق انرژی تجدیدپذیر (2013) ، که هدف از آن جمع آوری هزینه های مصرف کنندگان برای سرمایه گذاری در پروژه های برق سازی و تجدیدپذیر روستایی است.

- ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف (2011) ، كه وزارت بهداشت را ملزم به خرید برق از طریق قراردادهای بلند مدت با تعرفه تضمینی می كند.

- ماده 133 (بند B) برنامه پنجم توسعه پنج ساله (2010 تا 2015) و دستورالعمل اجرایی آن به تصویب شورای وزیران (2010) ، که اهداف تجدید پذیر برای کشور را تعیین می کند.

- صندوق توسعه ملی (2010) ("NDF") ، که هدف آن تأمین بودجه پروژه ها از طریق درآمد نفت و گاز ایران است.

- اصلاحیه ماده 44 قانون اساسی (2004) ، که می گوید حداقل 20٪ شرکت های دولتی دارای مالکیت دولتی باید توسط بخش خصوصی و نهادهای "تعاونی" نگهداری شوند. و

- ماده 62 قانون مقررات مالی دولت (2001) و دستورالعمل اجرایی ماده 62 (2006) که مشابه قوانین تعرفه در اروپا است و تعهد دولت را برای خرید انرژی تجدید پذیر تولید شده براساس قیمت تضمینی

از طریق این چارچوب های نظارتی SUNA توانسته است یک PPA جذاب تر را برای توسعه دهندگان مشتاق ورود به بازار تجدید پذیر در ایران تهیه کند.

4- توافقنامه خرید نیرو و نرخ برق در نرخ تعرفه

خلاصه شرایط PPA ارائه شده توسط SUNA به شرح زیر است:

این PPA برای مدت طولانی تر از توافق نامه های قبلی ارائه شده توسط SUNA ، که فقط برای 5 سال بوده و مهمتر از همه ، جدیدترین نرخ های تعرفه جدید نرخ متفاوتی را برای فناوری های مختلف تجدید پذیر ارائه می دهد. پیش از این ، فقط یک نرخ تعرفه برای انواع مختلف پروژه های انرژی تجدیدپذیر اعلام شده بود که تعرفه ها را برای برخی از انواع پروژه های تجدید پذیر غیر اقتصادی می کرد و توسعه دهندگان تجدید پذیر را ملزم به ریسک هایی می کردند که برای مدیریت آنها مناسب نبوده است.

نرخ تعرفه های جدید هر ساله توسط وزارت امور خارجه برای هر منبع قابل تجدید و اندازه پروژه اعلام می شود و براساس تعدادی از عوامل از جمله هزینه سوخت و هزینه های زیست محیطی محاسبه می شود. نرخ تعرفه اعلام شده در ماه مه 2016 و در صفحه بعد به مدت 20 سال تضمین می شود اما 30 درصد کاهش می یابد (به استثنای پروژه های بادی که فرمول کاربردی متفاوتی دارند) در نیمه دوم مدت. علاوه بر این ، نرخ تعرفه ها در طول دوره PPA توسط یک فرمول که تورم و نرخ ارز یورو در ایران را در نظر می گیرد تنظیم می شود. علاوه بر این ، این طرح در صورت توسعه نیروگاه با مؤلفه ها و فن آوری های محلی تولید شده ، حداکثر 30٪ جایزه را ارائه می دهد. برای کمک به توسعه دهندگان ، SUNA تفکیک درصدی پاداش ارائه شده برای اجزای مختلف تولید شده محلی را منتشر کرده است.

از طریق شرایط جدید نرخ PPA و نرخ تعرفه ، ایران امیدوار به افزایش سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی های تجدید پذیر است. این امر نه تنها نرخ بیکاری را کاهش می دهد و هم از توسعه دهندگان محلی حمایت می کند بلکه مزایای زیست محیطی و اقتصادی را نیز فراهم می آورد.

5- فرآیند برنامه های توسعه

SUNA روند درخواست را به چهار مرحله تقسیم کرده است:

ثبت پروژه

(الف) توسعه دهنده باید اعتبار فنی و مالی و مشخصات پروژه (از جمله مکان) را به SUNA ارائه دهد. توسعه دهنده همچنین باید یک مطالعه امکان سنجی را به SUNA تهیه کند ، که زمین و فناوری مورد استفاده در پروژه را مشخص می کند.

(ب) SUNA فقط پس از تأیید اینکه توسعه دهنده یک شخص ایرانی غیر دولتی است ، فقط پروژه را ثبت کرده و مجوز ساخت را برای توسعه صادر می کند ، نیاز گزارش امکان سنجی راضی است و تأییدیه صادر شده است که سایت پروژه با هم همپوشانی ندارد. با دیگر سایتهای ثبت شده پروژه

اخذ مجوزها

(الف) پس از اخذ پروانه ساخت ، توسعه دهنده باید موارد زیر را درخواست کند:

(i) اجازه زمین: مدت زمان اجازه زمین باید با حداقل مدت PPA مطابقت داشته باشد. چارچوب زمانی لازم برای به دست آوردن این مجوز بستگی به این دارد که زمین مورد نظر برای مالکیت عمومی یا خصوصی باشد. اگر توسعه دهنده بخواهد زمین های عمومی را به دست آورد ، باید درخواستی را به سازمان امور اراضی ارسال کند. به عنوان بخشی از برنامه اجازه اراضی ، توسعه دهنده همچنین باید برای سایر الزامات اساسی زیربنایی پروژه ، مانند آب جاری ، تأیید کند. SUNA همچنین حداکثر نیاز زمین را برای انواع مختلف پروژه های تجدید پذیر تعیین کرده است ، برای مثال ، یک پروژه خورشیدی به حداکثر 2 هکتار زمین به ازای هر مگاوات برق تولید شده نیاز دارد.

(ii) مجوز اتصال به شبکه: توسعه دهنده باید برای شرکتهای برق منطقه ای مربوطه برای مجوز اتصال شبکه اقدام کند.

3) مجوز زیست محیطی: توسعه دهنده باید مجوزهای لازم برای محیط زیست را براساس فن آوری های مورد استفاده در پروژه و موقعیت جغرافیایی آن بدست آورد. توسعه دهنده همچنین باید یک تاییدیه از طرف سازمان حفظ محیط زیست بدست آورد که این پروژه از لحاظ زیست محیطی ایمن است.

(ب) این مجوزها باید ظرف 6 ماه از زمان صدور پروانه ساخت به دست آمده باشد. اگر بتواند به SUNA نشان دهد که پیشرفت در دستیابی به مجوزهای لازم پیشرفت کرده است ، توسعه دهنده می تواند درخواست برنامه های الحاقی کند. هرگونه واگذاری مجوز باید توسط SUNA تأیید شود و هرگونه انتقال بیش از 25٪ از سهام شرکت دارای مجوزهای قبل از راه اندازی باید توسط وزارت بهداشت تصویب شود.

ج) پس از اخذ این مجوزها ، SUNA و توسعه دهنده استاندارد PPA استاندارد را امضا می کنند. لازم به ذکر است که PPA یک قرارداد غیر قابل مذاکره است و توسعه دهنده نمی تواند شرایط آن را تغییر دهد. نرخ تعرفه فقط در زمان امضای PPA تعیین می شود. این نرخ فقط مشروط به پروژه هایی است که در یک بازه زمانی خاص به فعالیت تجاری می رسند. برای نیروگاههای زیست توده ، زمین گرمایی و نیروگاههای کوچک 30 ماه است ، برای پروژه های بادی 24 ماه و برای پروژه خورشیدی 15 ماه از تاریخ امضای PPA است. اگر توسعه دهنده در چنین دوره ای نتواند به فعالیت تجاری برسد ، نرخ تعرفه پایین تر یا در زمان امضای PPA یا عملیات تجاری برای پروژه اعمال می شود.

ساخت پروژه

توسعه دهنده مسئولیت تأمین اعتبار پروژه و امضای قراردادهای EPC مورد نیاز را بر عهده دارد. در طول دوره ساخت ، توسعه دهنده باید گزارش های پیشرفت را به SUNA ارائه دهد. SUNA مسئولیت نظارت و بازرسی در مرحله ساخت و هماهنگی اتصال شبکه خواهد بود.

عمل ساخت پروژه خورشیدی

(الف) این پروژه برای تولید برق و صدور فاکتور ماهانه به SUNA مطابق PPA در نظر گرفته شده است.

(ب) در این زمان ، SUNA باید مطابق PPA نامه نامه اعتباری را به نفع توسعه دهنده به عنوان ضمانت پرداخت ارائه كرده بود.

6. چالش های مربوط به بخش انرژی تجدید پذیر

بخش انرژی تجدیدپذیر در ایران برای دستیابی به پتانسیل های خود با بسیاری از چالش های مهم روبرو است ، از جمله:

تأمین مالی

تأمین اعتبار برای پروژه های تجدید پذیر در ایران یک چالش مهم است. در داخل کشور ، بانکهای محلی ایران آمادگی ارائه منابع مالی پروژه را ندارند و فقط وامهایی با نرخ بهره بسیار بالا (حدود 20٪) ارائه می دهند. علاوه بر این ، با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت ، دولت ایران فقط آماده تأمین سریع ترین پروژه ها از طریق NDF است. در سطح بین المللی ، بخش مالی جهانی هنوز به دلیل تحریم های ایالات متحده که همچنان در این کشور وجود دارد ، از تأمین اعتبار پروژه ها در ایران دریغ نمی کند. با این وجود ، برای تأمین اعتبار پروژه های انرژی تجدیدپذیر در ایران ، امکان وجود بانک های بین المللی کوچکتر و نمایندگی های اعتبار صادراتی وجود دارد.

اعتبارات SUNA

توسعه دهندگان ممکن است نگران این موضوع باشند که آیا SUNA توانایی مالی برای تحقق تعهدات مالی خود را برای پرداخت حداقل نرخ تعرفه اعلام شده دارد. SUNA اعلام کرده است که نامه اعتباری را به مدت شش ماه ارائه می دهد اما این نامه دارای اعتبار اعتباری از سوی آژانس های رتبه بندی بین المللی نیست و از هیچ تضمینی مستقل توسط دولت ایران یا بانک مرکزی ایران پشتیبانی نمی شود.

توانایی محلی

توسعه دهندگان محلی در مقایسه با سایر حوزه های قضایی که انرژی تجدید پذیر در آنها بیشتر است ، تجربه و دانش ندارند. علاوه بر این ، در کشوری که بیشتر انرژی توسط سوخت های فسیلی تولید می شود ، کمبود دانش در مورد فواید انرژی تجدید پذیر به ویژه در مناطق روستایی وجود ندارد.

چارچوب قانونی

آیین نامه فعلی موجود هنوز به طور کامل آزمایش نشده است. هنوز پروژه های انرژی تجدیدپذیر کافی در ایران به دست نیامده اند تا درک کاملی از نحوه اعمال مقررات داشته باشند. همچنین خطر مواجهه با تاخیرهای بوروکراتیک و نوارهای قرمز که باعث شده ایران در رتبه 118 (از 189 کشور جهان) در گزارش بانک جهانی 2016 "سهولت در انجام تجارت" قرار بگیرد ، وجود دارد. SUNA اعلام کرده است که سه مرحله اول مراحل درخواست باید حدود 7 ماه طول بکشد ، اما ممکن است واقعیت متفاوت باشد زیرا اطلاعات مربوط به بازار نشان می دهد که میانگین زمان حدود 1 سال است.

تملک زمین

برای پروژه های انرژی تجدید پذیر مکان مورد توجه اساسی است. با این حال ، دستیابی به زمین های عمومی یا خصوصی در ایران می تواند یک کار وقت گیر و گران قیمت برای توسعه دهندگان باشد. به طور کلی ، استاندارد بازار برای زمینهایی است که توسط دولت تأمین می شود.

7. تحولات آینده در پنل های خورشیدی و انرژی خورشیدی

با وجود این چالش ها ، ایران یک بازار جدید هیجان انگیز برای انرژی های تجدید پذیر با تقاضای زیاد برای برق و انگیزه های بیشمار دولت برای تشویق سوئیچ از هیدروکربن ها به انرژی های تجدید پذیر است. بزرگترین چالشی که توسعه دهندگان با آن روبرو هستند ، قابلیت ورشکستگی پروژه های انرژی تجدیدپذیر در ایران است ، به ویژه اینکه آیا SUNA قادر به انجام تعهدات مالی خود است. اما واقعیت برای توسعه دهندگان این است که نرخ تعرفه ارائه شده توسط دولت سال به سال در حال کاهش است و به زودی رقابت با نرخ های ارائه شده در سایر نقاط منطقه کاهش می یابد. ممکن است توسعه دهندگان امروز وارد بازار شوند ، اما در قالب نرخ تعرفه بالاتر که اکنون ارائه می شود ، پاداش های بیشتری را برای 20 سال آینده به دست می آورند.

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

طراحی و پیاده سازی M.A